Test prašnosti 27. 6. 2019 V dubnu jsme umístili Petriho misky s krémem na 7 různých míst v okolí školy, na školní hřiště Na Františku a na školní dvorek. Bohužel nám o 2 dny později začalo pršet, takže jsme museli mističky nechat další 2 dny vyschnout. V miskách objevily děti kromě spadaného listí, malého počtu hmyzu, hlavně velké množství prachu a mazlavých smogových částic. Po zhodnocení byly děti opravdu zděšené, kolik znečištění v našem okolí je a kolik se toho dostane do našich plic. Galerie
Škodliviny v pražském ovzduší, spalovací proces 8. 6. 2019 V této aktivitě jsme se s devátou třídou zaobíraly pochopením znečištění ovzduší díky hře, která nám byla od projektu poskytnuta. Touto velmi zábavnou formou se žákům podařilo zjistit, jak spalovací proces funguje a jaké prvky a sloučeniny se tohoto procesu účastní. Díky aktivitě nebyl poté problém vyplnit pracovní listy, které dětem pomohly si informace ucelit 🙂 Následnou diskuzí jsme s žáky probírali, jak ke znečišťování nepřispívat a jak naopak by mohl pomoci každý z nás. Galerie
Pátrání po stromových lišejnících 8. 6. 2019 V rámci dvou hodin v parku na Letné (nejbližší park naší škole) jsme zkoumali lišejníky a zprostředkovaně se naučili mnoho i o bioindikátorech, o životním prostředí a o stupních znečištění pražských parků. Z lišejníků jsme objevili nejvíce terčovku bublinatou (Hypogymnia physodes) a prášenku (Chrysothrix candelaris), dále misničku korovou (Lecanora chlarotera), terčovku svraštělou (Parmelia caperata). Děti byly velmi překvapené, že i v prostředí jako je centrum Prahy můžeme najít lišejníky, o kterých předpokládaly, že jsou jedněmi z největších indikátorů naprosto čistého životního prostředí.
Měření dopravního zatížení 8. 6. 2019 Téma hlavních škodlivin v pražském ovzduší jsme s dětmi pojali nejjednodušší cestou, tedy pozorováním dvou hlavních silnic u Čechova mostu, které se kříží v bezprostřední blízkosti naší školy. Na projektu nám pracovali žáci z našeho programu mimořádně nadaných žáků prvního stupně a vytipování lokalit proběhlo zcela v jejich režii pomocí map a jejich vlastního úsudku. Vzhledem k zatíženosti těchto silnic se děti předem těšily na výsledek zkoumání 🙂 Děti se nám rozdělily do 5 týmů a každá skupinka zkoumala počty projíždějících aut, autobusů a jiných dopravních prostředků. Vzhledem k blízkosti Vltavy se jedna ze skupinek zabývala i sčítáním motorových vozidel na řece a jedna skupinka byla kontrolní. Výsledky byly pro děti velmi šokující, jelikož většina projíždějících aut i v dopravní špičce byla jen s jedním řidičem a naopak autobusy a tramvaje byly téměř prázdné. Následná diskuze se tedy vedla ohledně „zbytečného“ zatěžování ovzduší emisemi a malého vytížení pražské mhd. Písemné a grafické zpracování (viz níže) probíhalo ve třídě opět za dohledu naší paní učitelky a zapojení paní zástupkyně, které si i vyslechly nadšené výstupy našich badatelů s návrhy na zlepšení 🙂