Město do kapsy
ZŠ Profesora Švejcara, Mráčkova 3090, Praha 4, 140 00
Využití prostoru
Městské prostředí musí promyšleně a šetrně zacházet s každým volným a nevyužívaným prostorem. Žáci v průběhu projektového dne navštíví brownfield, zkoumají genia loci a navrhují jeho revitalizaci s ohledem na různé skupiny obyvatel města.
Problematika
Základní myšlenkou celého programu je podpořit vnímání žáků městského prostředí a to především takzvaných deprimujících zón a narušených pozemků, jinak také známých pod pojmem brownfields, tak aby žáci dokázali ocenit atmosféru daných míst, důležitost jejich opětovného využití a to především v širších souvislostech celého regionu. Žáci by si na vlastní kůži měli vyzkoušet, jak může developerský projekt ovlivnit identitu daného místa, jakým způsobem pozmění image oblasti a jaký dopad bude mít tato změna na obyvatele nejbližšího okolí. Udržitelný rozvoj měst je klíčovou otázkou budoucnosti našich sídel. Problematika využití urbánních půd, suburbanizace (nekontrolovaný rozrůstání měst) a regenerace brownfields patří mezi palčivé otázky současného urbanismu. Tento program by měl žákům ukázat, kdo všechno může ovlivnit plánování měst a především zdůraznit nezbytnou roli občanů v celém procesu. Součástí programu bude návrh revitalizace konkrétního místa v daném ekoregionu a především kritické zhodnocení takového projektu, posouzení ekonomického, ekologického a sociálního dopadu na danou lokalitu.
Cíle
- Žák vlastními slovy vyjádří, co je to brownfield.
- Žák vlastními slovy vyjádří, co je to brownfield.
- Žák předvede argumentaci, proč je lepší stavět na brownfields než na zelené louce.
- Žák vyjmenuje alespoň 5 negativních dopadů suburbanizace.
- Žák vyjmenuje a vysvětlí tři základní principy udržitelného rozvoje.
- Žák se aktivně zúčastní ankety.
- Žák navrhne pomocí týmové práce revitalizaci brownfieldu.
- Žák popíše ostatním žákům svůj projekt revitalizace brownfieldu a vysvětlí, jaký dopad bude mít navrhovaný projekt na okolí, obyvatele, životní prostředí a ekonomický rozvoj.
Pomůcky
Brožura (podle počtu žáků, kopie), 2 krabičky od sirek (Hra kompaktní město), Popisky rolí (dle počtu žáků), 3 x fotoaparát (zkontrolovat nabité baterky J, karty, kabely pro přenos dat), baterky (prohlídka skladů-exkurze, není nutné, žákům postačily mobily), 3x podkladová mapa A1 brownfieldu, 3x sada stavebních barevných kostek, 3x papír s legendou (umožní žákům popsat funkce staveb), 3x kartičky s kritérii a jejich popisem, Pastelky, fixy, nůžky, 1x květina hodnot s lístky, pamětní disk na uchování dat a fotek (lektor)
Klíčová slova
Brownfield (hnědé pole)
Pojmem brownfield rozumíme nemovitost (pozemek, objekt, areál), která: - je nedostatečně využívaná, je zanedbaná a případně i kontaminovaná - nelze ji vhodně a efektivně využívat, aniž by proběhl proces její regenerace - vzniká jako pozůstatek průmyslové, zemědělské, rezidenční, vojenské či jiné aktivity
http://www.czechinvest.org/brownfieldy
Greenfield (zelené pole/louky)
Dosud nezastavěné území, které je využíváno jako zemědělská půda nebo přírodní plocha a je určeno pro novou výstavbu. Nachází se mimo kompaktní zástavbu na okrajích měst.
http://www.suburbanizace.cz/slovnicek.htm
Genius loci (duch místa)
V římské mytologii byl Genius loci duch či bůžek, ochraňující určité místo, často býval zobrazován jako had. V dnešní době je tento výraz užíván hlavně v architektuře a umění pro místa, která mají zvláštní, jedinečnou, charakteristickou, typickou, nenapodobitelnou atmosféru.
http://en.wikipedia.org/wiki/Genius_loci
Suburbanizace
Proces stěhování rezidenčních, komerčních a dalších funkcí z jádrového města do jeho zázemí; jinak také stěhování obyvatelstva a jeho aktivit z jádra do zázemí.
http://www.suburbanizace.cz/slovnicek.htm
Upozornění
Silné stránky
- Aktivizující hry na začátku programu
- Rozdělení rolí, jmenovky
- Metodické pomůcky: kostky, slepá mapa…usnadní prostorovou představivost žáka
Slabé stránky
- Náročnost závěrečné části na čas a organizaci
- Květina hodnot – žáci se aktivně neúčastní hodnocení (možné doporučení: žáci hodnotí své projekty vzájemně)
- Komplexní popsání projektu a jeho analýzy, přesto že žáci dobře pracují při tvorbě, nejsou schopni popsat výsledný projekt vlastními slovy (možné doporučení: osnova závěrečné zprávy)
Příležitosti
- Možnost exkurze v brownfieldu (nejen osobní návštěva, ale i výklad)
- Práce s projektem podle metody Charettes
- Komplexní hodnocení projektů
Hrozby
- MHD (např. zpoždění či nehoda)
- Zodpovědnost pedagoga při přesunu MHD
- Problémy s ukládáním dat a tiskem
Skupiny
3D
-
Anna Svatošová (8.A)
fotografka
-
Jakub Košťál (8.A)
analytik
-
David Šebek (8.A)
analytik
-
Ondřej Štrobl (8.A)
developer
-
Kryštof Novák (8.A)
městský architekt
-
Jakub Kozák (8.A)
Ing. životního prostředí
-
Karolína Horová (8.A)
projektantka
Šmoulinky a Gargamel
-
Tereza Humlová (8.A)
analytička
-
Zuzana Veselská (8.A)
analytička
-
Honza Srb (8.A)
developer
-
Andrea Fluksová (8.A)
městská architektka
-
Kristýna Jenčová (8.A)
Ing. životního prostředí
-
Eliška Náglová (8.A)
projektantka
-
Adriana Augustinová (8.A)
fotografka
Šmoulové <3
-
Dáša Tyščenková (8.A)
analytička
-
Milan Döme (8.A)
developer
-
Radka Havránková (8.A)
městská architektka
-
Denisa Matějovská (8.A)
Ing. životního prostředí
-
Kristýna Agabekjan (8.A)
projektantka
-
Lukáš Auředník (8.A)
fotograf
-
Pavel Do Huu Phu (8.A)
analytik
Zprávy
3D
Výstupy naleznete níže
Soubory ke stažení
Šmoulinky a Gargamel
Výstupy naleznete níže
Šmoulové <3
Výstupy naleznete níže
Soubory ke stažení