ZŠ Londýnská, Londýnská 34, Praha 2, 120 00

Městské prostředí je závislé na zásobování potravinovými zdroji z venkovských tuzemských či zahraničních oblastí. Žáci si prostřednictvím projektového dne na příkladu ovoce a zeleniny uvědomí výhody a nevýhody dovozu potravin, vytvoří vlastní ovocný či zeleninový salát a navštíví blízkou ovocnářskou či zelnou lokalitu.

Problematika

Nejstarší lidská sídla vznikala tam, kde bylo možné spolehlivě zajistit jejich zásobení vodou a potravinami, tj. v lokalitách klimaticky příznivých, nížinných, u řek, v úrodných oblastech, kde bylo možno je uživit. Ve Středomoří mnohé civilizace fungovaly jako putovní – nomádské; své „zásobování“ vodily s sebou ve formě stád a putovaly s nimi za pastvou a vodou. Dovážely se jen velmi vzácné komodity - z potravin sůl, čaj, koření, atd. V situaci, kdy přímé zásobování přestalo fungovat (přílišné zvětšení stálých sídel – „vyjedení“ okolí, pohromy), stěhovala se sídla do vhodnějších míst nebo zanikla. Až s příliš velkou koncentrací lidí na malé ploše – soustředěním do měst – vznikla nutnost řešit logistiku zásobování jinak než jen z bezprostředně blízkých zdrojů. S rozvojem obchodu a dopravy začal sílit význam dovozu a slábnout význam domácích zdrojů. Základním cílem projektového dne je umožnit žákům uvědomit si, jakým způsobem dnes probíhá zásobování měst potravinami (na příkladu ovoce a zeleniny) a jaké jsou výhody a nevýhody dovozu potravin z blízkých a vzdálených lokalit. Žáci navštíví sad, vinici, zahrádkářskou kolonii či jinou oblast v okolí své školy, kde se stále pěstují plodiny pro užitek a vysvětlí, jakou roli daná oblast hraje v celkovém zásobování města potravinami. Poté navštíví supermarket a nakoupí ovoce či zeleninu na salát. V závěrečné fázi salát vytvoří a na mapě světa zobrazí, odkud jednotlivé složky salátu pochází a kolik kilometrů do supermarketu „nacestovaly“.

Cíle

  1. Žák vysvětlí, co jsou to biopotraviny, „bedýnkový systém“, sezónní kalendář ovoce a zeleniny.
  2. Žák vlastními slovy zhodnotí výhody a nevýhody dovážení potravin do České republiky se zaměřením na ovoce a zeleninu.
  3. Žák v diskusi obhajuje svůj vlastní názor na dovážení potravin do České republiky ze zahraničí.
  4. Žák navštíví blízkou ovocnářskou lokalitu (vinice v Gröbovce), pořídí její fotodokumentaci, zjistí potřebné informace a zhodnotí význam lokality pro město.
  5. Žák v blízkém supermarketu nakoupí ovoce a zeleninu podle zadaného klíče.
  6. Žák z koupeného ovoce nebo zeleniny žáci připraví ve skupině ovocný nebo zeleninový salát.
  7. Žák zhodnotí původ koupených potravin a zakreslí země původu do mapy světa.
  8. Žák spočítá délku jejich cesty od země původu do supermarketu.

Pomůcky

Brožura (podle počtu žáků, kopie), popisky rolí (dle počtu žáků), 4 x fotoaparát (nabité baterky, karty, kabely pro přenos dat), tištěné pracovní listy VINICE, CESTUJÍCÍ OVOCE / ZELENINA, mapy, vybavení kuchyňky + navíc vlastní misky (4 velké mísy + malé podle počtu žáků), příbory, nože, prkénka, utěrka, suroviny k dochucení salátů (lektor), nůžky, paměťový disk na uchování dat a fotek (lektor), dataprojektor k závěrečné prezentaci

Klíčová slova

Bedýnkový systém

jeden z alternativních způsobů zásobování měst. Představuje prodej bioproduktů z kategorie ovoce a zelenina od soukromých zemědělců, podle sezónní produkce, v „bedýnkách“, zpravidla bez možnosti výběru

Jenny Andresková a Kamila Šimůnková, autorky metodik


Samozásobování potravinami

zásobování z vlastních zdrojů, bez závislosti na zdrojích vnějších (dnes pod tím rozumíme zejména drobné spotřebitele s vlastní produkcí sezónního ovoce a zeleniny, popřípadě chovatele hospodářských zvířat).

Jenny Andresková a Kamila Šimůnková, autorky metodik


Sezónnost

dostupnost dané potraviny jen v sezóně jejího dozrávání, podle daných klimatických podmínek

Jenny Andresková a Kamila Šimůnková, autorky metodik


Země původu

místo, odkud dovezená potravina pochází

Jenny Andresková a Kamila Šimůnková, autorky metodik


Gravitační vodovod

Gravitační vodovod je vodovod spádový, využívající pro transport vody výhradně rozdíl nadmořských výšek, bez využití jiné síly.

http://www.cokdyvpraze.cz/modules.php?name=Insertion&file=stories&sid=226


Upozornění

Silné stránky

  • Příprava salátů
  • Návštěva vinice
  • Úvodní diskuze

Slabé stránky

  • Nezbytná opatrnost při kuchařské práci
  • Závislost na ovocnářské či zeleninářské oblasti v okolí školy
  • Náročnost závěrečné části na organizaci

Příležitosti

  • Kuchařská průprava
  • Nová zkušenost při zkoumání a zohledňování původu potravin
  • Osobní prožitek z exkurze na vinici

Hrozby

  • Špatné počasí (při práci v terénu)
  • Technické problémy- rychlost ukládáním dat, stahování fotografií, kompatibilita fotoaparátů s PC
  • Nespolupracující pedagogové, především při závěrečné práci u PC, strach ze zodpovědnosti při přesunu

Skupiny

Melouni

  • Viktorie Macánová (8.A)
    fotografka
  • Adam Zima (8.A)
    matematik, kartograf
  • Louisa Bělohlávková (8.A)
    kuchařka
  • Agáta Švarcová (8.A)
    nakupující
  • Kristýna Rusterová (8.A)
    badatelka
  • Filip Žák (8.A)
    zapisovatel

Saláti

  • Bětka Motlochová (8.A)
    kartografka, matematička
  • Jiorjios Toumpaniaris (8.A)
    matematik, kartograf
  • Dominik Poloch (8.A)
    kuchař
  • Monika Görnerová (8.A)
    nakupující
  • Christopher Torres (8.A)
    badatel
  • Daniel Novák (8.A)
    zapisovatel
  • David Pohan (8.A)
    fotograf

Mrkvičky

  • Alena Nguyenová (8.A)
    kartografka, matematička
  • Marie Vondrová (8.A)
    kuchařka
  • Rosalind Fleischerová (8.A)
    nakupující
  • Antonín Růžička (8.A)
    badatel
  • Jana Feitlová (8.A)
    zapisovatelka
  • Gabriela Sojková (8.A)
    fotografka

Apple-sauce

  • Pablito Huffsteter (8.A)
    kartograf, matematik
  • David Říha (8.A)
    kuchař
  • Daniel Vardan (8.A)
    nakupující
  • Marek Večeře (8.A)
    badatel
  • Daniel Rosa (8.A)
    zapisovatel
  • Franta Cajthaml (8.A)
    fotograf

Hard-grapes

  • Renáta Kuklová (8.B)
    kartografka, matematička
  • Robert Bubal (8.B)
    kuchař
  • Michaela Strostlíková (8.B)
    nakupující
  • Pavel Pachman (8.B)
    zapisovatel, badatel
  • Aneta Štěrbová (8.B)
    fotografka

Ďobá kvalita

  • Matěj Žďárský (8.B)
    kartograf, matematik
  • Jakub Čížek (8.B)
    kuchař
  • Jakub Čížek (8.B)
    nakupující
  • David Bubeník (8.B)
    badatel
  • Matěj Hrdina (8.B)
    zapisovatel
  • Jirka Hanuš (8.B)
    fotograf

Hamánek

  • Martin Zemánek (8.B)
    kartograf, matematik
  • Daniel Hubička (8.B)
    kuchař
  • Anna Zemánková (8.B)
    nakupující
  • Raphael Mehdevi (8.B)
    badatel
  • Karin Leonová (8.B)
    fotografka

Profi-jablka

  • Matěj Marciník (8.B)
    matematik, kartograf
  • Anna Švarcová (8.B)
    kuchařka
  • Sára Sekytová (8.B)
    nakupující
  • Nikola Ličková (8.B)
    zapisovatelka, badatelka
  • Veronika Haklová (8.B)
    fotografka

Zprávy

Melouni

Výstupy naleznete níže


Saláti

Výstupy naleznete níže


Mrkvičky

Výstupy naleznete níže


Apple-sauce

Výstupy naleznete níže


Hard-grapes

Výstupy naleznete níže


Ďobá kvalita

Výstupy naleznete níže


Hamánek

Výstupy naleznete níže


Profi-jablka

Výstupy naleznete níže